Tortuguero

5 april 2017 - San José, Costa Rica

Hallo allemaal,

Zaterdagavond zwaaiden we de groep uit en met z’n vieren vertrokken we zondagmorgen om 6 uur naar Tortuguero. Een grote, comfortabele touringcar kwam ons ophalen bij het hotel. De busrit duurde ongeveer 3,5 uur en onderweg stopten we voor ontbijt.

Rond het middaguur stopte de bus bij een haventje en ging de reis verder per boot. Dit gaat heel anders dan bij onze boot naar Terschelling kan ik je zeggen…. De logica was ver te zoeken. Alles liep door elkaar heen, aankomende en vertrekkende passagiers. Niemand wist waar hij naar toe moest. Misschien lag het ook wel ons humeur trouwens…. Want het spoelde. Echt, het water kwam met bakken uit de hemel. Een toiletbezoek kostte zo maar ineens één dollar, dit hadden we de hele reis nog niet meegemaakt. Dus daar sta je dan in de rij…. zeiknat geregend…. Op de kop in de rugzak op zoek naar wat kleingeld. Vervolgens zijn de toiletten echt té ranzig en wil de deur niet op slot….. grrrr…. IK WIL NAAR HUIS!!

Dusss. Vervolgens een boottocht. De gids zei ongeveer 40 minuten. Maar dat zijn dan Costa Ricaanse minuten dus reken 1,5 uur. De tocht had prachtig moeten zijn. Over de rivieren van het prachtige National Park, dwars door de jungle…. Maar het spoelde nog steeds, dus de zijkanten waren dicht geritst. We zagen helemaal niets.

1 2

Rond kwart over 1 kwamen we aan bij Laguna Lodge. Het regende nog steeds. We checkten in onze kamer en schoven aan voor de lunch. De lunch was echt super lekker gelukkig.

In de middag gingen we per boot naar het dorpje. Hier konden we rondlopen, souvenirs kopen en het supermarktje bezoeken. Het regende nog steeds….

In de avond werd het eindelijk droog. We namen een kijkje in de kikkertuin en zagen de beroemde kikkers op de bladeren zitten. Daarna dronken we een borrel op de veranda.

2a 2b 3 4 4b 4c 5

De volgende ochtend hadden we een boottocht door het National Park. Het was op zich wel mooi. Maar het regende nog wel af en toe. In de middag klaarde het op en konden we nog even aan het zwembad liggen. Echt zonnig was het niet, maar we waren blij dat het droog was.

6 7 8 9 10 11

De volgende ochtend vertrokken we weer. Eerst per boot en verder per bus. Rond half 5 kwamen we in het hotel in San Jose aan. Hetzelfde hotel waar we al 2 keer eerder waren.

Gisteravond hebben we met z’n vieren, ter afsluiting, heerlijk gegeten bij een Argentijns restaurant. Vannacht om 3 uur vertrokken twee reisgenoten voor hun vlucht met United naar Nederland (via Houston). En zojuist heb ik de laatste reisgenoot uitgezwaaid. Hij vertrok met een taxi naar de luchthaven en hij reist nog even een paar dagen door.

Dus daar zit ik weer. Ik kwam als eerste… alleen. En ik eindig als laatste…..ook weer alleen. Ik haal dus echt het onderste uit de kan